vineri, 22 ianuarie 2010

Pane con semola di grano duro rimacinata




N-am mai postat cam de mult timp o reteta de piinita facuta in casa.
O piinita molcuta si delicioasa tare, e reteta Laurei iar eu i-am dat o denumirea italiana.
Si cum aveam faina respectiva in casa, am zis sa incerc reteta. E un pic cam lunguta asteptarea pina mincati o feliuta delicioasa, dar,  merita...
Traducerea in romana a tipurilor de faina, din ce am gasit si eu pe internet la explicatii. Scuze daca gresesc, cine stie mai sigur rog sa-mi explice...  
semolino = gris
semola di grano duro = faina alba de griu dur

Ingrediente pentru maia (biga):

* 250 g faina semola rimacinata
* 150 g de apa calduta
* 3 g drojdie proaspata sau 1 g de drojdie uscata

Punem faina cernuta, apa calduta si drojdia si framintam cu minuta sau cu mixerul timp de cinci minute. Eu va recomand mixerul pentru ca va rezulta un aluat destul de tarisor, de care eu m-am speriat, m-am gindit ca-n veci nu voi putea face piinita cu asa ceva... gresit...
Punem aluatul respectiv intr-un castron uns cu foarte putin ulei si acoperim cu folie timp de 14-16 ore la temperatura camerei. Eu am facut maiaua seara iar piinita a doua zi.


Ingrediente pentru aluat:

* 250 g faina semola
* 150 g apa calduta
* 5 g drojdie proaspata sau 2,5 g drojdie uscata
* 1 lg de sirop de drojdii (optional, scopul acestuia este sa indulceasca painea) (eu nu am pus...
* 10 g sare


O poza cu maiaua dupa cele 16 ore de dospit...


In masina de facut piine, am pus apa calduta si drojdia si le amestecam bine cu o lingura, dupa care incepem sa adaugam bucatica cu bucatica, maiaua si faina cernuta. Framintam timp de cinci minute, apoi adaugam sarea si framintam inca cinci minute. Eu am pus robotul la treaba si cum toata operatiunea dura 14 minute, dupa cinci minute am adaugat sarea, apoi am lasat sa framinte pina s-a oprit singur.
Aluatul il punem intr-un vas uns cu putin ulei, il intoarcem pe toate partile ca sa fie uns bine, acoperim cu folie si lasam la dospit timp de 45-75 de min,  pana isi dubleaza volumul.

Rasturnam aluatul pe masa de lucru usor unsa cu ulei (eu n-am mai pus ulei, pentru ca avea aluatul...). Facem o foaie (nu apasati prea tare pe aluat, altfel iese aerul si se dezumfla), incercati din 3-4 miscari sa faceti o foaie, cu mana (ca la pizza) deci nu cu sucitorul.


Din aluat facem repede o minge. Aluatul se lasa pt 10 minute sa se odihneasca.


Dupa cele 10 minute de odihna, dam din nou forma de minge aluatului, il punem pe un prosop pudrat cu faina si punem prosopul cu tot cu aluat intr-un castron incapator, acoperim (eu am pus un lighenas deasupra) si lasam la dospit pentru o ora.




Dupa circa jumatate de ora, dam drumul aragazului la 230 grade, ultimele 15 minute punem un vas cu apa in cuptor.
Iar cind aluatul este crescut frumos, adica a trecut o ora



in tava de la cuptor pe care punem hirtie de copt si presaram putina faina, rasturnam usurel aluatul iar cu ajutorul unui cutit taiem un pic aluatul in forma de cruce (eu n-am insistat prea mult pentru ca mi_era frica sa nu se lase aluatul)


Bagam tava in cuptorul preincalzit, iar dupa primele 2 minute, stropim piinea si peretii cuptorului cu putina apa calduta. Dupa 20 de minute, coborim temperatura cuptorului la 200 grade si scoatem vasul cu apa din cuptor. Lasam piinea pentru 15-20 de minute pana se rumeneste bine (eu am lasat 20 de minute, pentru ca mi-era frica ca nu cumva sa fie cruda)-
Scoatem piinea din cuptor si o lasam la racit pe un gratar. Cind e rece bine, putem taia si savura o feliuta de piine proaspata si delicioasa.
Atentie !!! piinea e foarte molcuta, noi am servit o feliuta unsa cu brinzica ricotta, adica merge cu gem sau brinza topita, sau cu ce doriti...


22 de comentarii:

  1. Hey Daniela! Eu cunosc aceasta faina sub numele se semolina/semola. Poti sa-mi spui daca aceasta este grisul nostru romanesc sau o faina de gris mai speciala?

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Daniela.
    Arata super.Aceias intrebare am si eu.
    Pe curand

    RăspundețiȘtergere
  3. Laura, m-ai facut sa rid... postez imediat... De fapt e reteta ta, adica din aceeasi faina si aceeasi reteta...

    RăspundețiȘtergere
  4. Daniela, asa e piinita din gris romanesc...

    RăspundețiȘtergere
  5. M-ai zapacit...
    Deci trebuie gris sau faina? :))

    RăspundețiȘtergere
  6. Draga Daniela nu te supara,ca pun comentariul,macar sa il vada cat mai multi, multumesc!

    Va rog din suflet sa ne ajutati! Cum si cat puteti! Trimiteti mesajul mai departe! Va multumesc!

    http://ioanaspahiu.blogspot.com/2010/01/analize-medicale.html

    Orice ajutor material din partea dumneavoastră poate aduce speranţă şi încredere acestui copil şi familiei sale greu încercate.

    Donaţiile pot fi făcute pe numele:

    Spahiu Laura

    Cod IBAN EUR: RO21RNCB05000834973 60002

    Cod IBAN RON: RO48RNCB05000834973 60001

    Banca Comercială Română – sucursala Sebastian

    http://jurnalulanei.blogspot.com/2010/01/despre-ioana.html

    MULTUMESC

    RăspundețiȘtergere
  7. Draga mea cuscra, cica in traducerea romaneasca asta ar fi o faina de griu dur, dar mie mi se pare ca seamana cu grisul...

    RăspundețiȘtergere
  8. Eu multumesc Ana, mai tirziu am sa pun si eu anuntul intr-un colt al blog-ului ca sa fie vizibil... Doamne ajuta !

    RăspundețiȘtergere
  9. Ha ha...si eu unde gasesc faina de asta? :))

    RăspundețiȘtergere
  10. Nu stiu, probabil la magazin... Trebuie sa fie si faina din asta, pentru ca-i o faina care se foloseste la facut spaghete, lasagna...

    RăspundețiȘtergere
  11. eu as zice ca seamana cu un gris remacinat. Dar de curiozitate Daniela arata pachetul de faina italian exact ca cel din poza mea? De multe ori scrie pe produse ca sunt italiene dar de fapt sunt facute aici.

    RăspundețiȘtergere
  12. Doamnelor am gasit ceva... Semolina e o ruda a grisului dar nu e aceeasi. Deci pentru paine nu incercati cu grisul nostru romanesc. Pentru cei care se descurca bine cu engleza aici e explicat:
    http://www.cupcakeproject.com/2008/04/semolina-flour-dont-be-confused.html (in articol apare cream of weat = gris)

    RăspundețiȘtergere
  13. Laura, pachetul meu e exact ca cel din poza ta. Eu nu mai am hirtia, ca mi-a fost frica sa nu faca fluturasi, asa ca am cernut faina si-am pus-o intr-o cutie, cu o caciulie de usturoi... Dar punga este exact la fel, scrie la fel... ti-as fi spus daca mi se parea ca nu-i faina italiana... Cind cumpar pozez faina...

    RăspundețiȘtergere
  14. Te cred pe cuvand. Eram doar curioasa sa vad daca am platit degeaba atatia bani la magazinul de delicatese italiene. Vanzatorul a zis ca e asa de scumpa ca e adusa din italia :) parca a venit cu ea in traista pe jos.

    RăspundețiȘtergere
  15. Ha, ha... m-ai facut sa rid... Asa e, te jumulesc cind e ceva adus din afara tarii...
    Hai sa scriu ce-am gasit eu pe un site italian:
    "Care este diferenţa dintre semola, semola di grano duro rimacinata si semolino ?

    Semola = este o faina cu dimensiunile particulelor destul de mare (un fel de faina grisata)
    Semola di grano duro rimacinata = aceeasi faina doar ca a mai fost macinata o data si este foarte fina
    Semolino = gris = faina obtinuta din centrul bobului de griu

    Gata, mi_am facut lectiile pe ziua de azi...

    RăspundețiȘtergere
  16. Multumesc de raspuns, o voi face si eu.

    RăspundețiȘtergere
  17. ciao! che bello il tuo blog!! e che pane meraviglioso...mmmm..mi sembra di sentirne il profumo!!!complimenti!

    RăspundețiȘtergere
  18. Grazie Federica per la visita ! Il pane e proprio buono e morbido, devo scrivere la ricetta anche in italiano... Ciao !

    RăspundețiȘtergere
  19. Ciao Daniela volevo ringraziarti per avermi premiata con quelle magnifiche rose...(anche io le adoro)scusandomi del ritardo e farti i complimenti per questo buonissimo pane!!un bacio..Enza

    RăspundețiȘtergere
  20. Grazie a te, Enza ! Proprio oggi volevo scriverti, che non sapevo come stai... Bacio !!!

    RăspundețiȘtergere
  21. ce buna trebuie sa fie....nu am facut niciodata paine cu semola...dar pare super faina painea ta...felicitari

    RăspundețiȘtergere
  22. Alina si eu am facut pentru prima oara, dar e delicioasa, chiar si dupa doua zile, asta daca mai ajunge, e la fel de moale si pufoasa... Pupici si week-end placut !

    RăspundețiȘtergere

Acest blog nu permite comentariile anonime si necivilizate !

Va multumesc !