vineri, 20 aprilie 2012

Cozonac coronita




De sarbatorile pascale ortodoxe, am facut acest cozonacel in forma de coronita.
Intii de toate am preparat maiaua:
  • 135 g faina manitoba (poate fi folosita o faina de calitate superioara)
  • 13 g drojdie proaspata
  • 75 g de apa
Am amestecat ingredientele, am acoperit vasul in care erau si am lasat la dospit timp de 30 de minute.
Intre timp, cu:

  • 400 g faina (eu manitoba)
  • 75 g zahar
  • 120 g lapte calduta
  • 3 galbenusuri
  • 3 g sare
  • 120 g unt la temperatura camerei
am preparat aluatul propriu-zis.
Am cernut faina in cuva masinii de facut piine, am adaugat zaharul si sarea, laptele caldut, galbenusurile si untul la temperatura camerei si am framintat timp de 15 minute. Am adaugat maiaua (atentie e destul de tarisoara, nu va imaginati ca e o compozitie moale) si am continuat din nou framintarea timp de 30 de minute, pina s-au amestecat bine, cele doua aluaturi.
Lasam aluatul acoperit intr-un loc cald, sa dospeasca timp de doua ore.
Intre timp am pregatit umplutura:
  • 100 g nuci macinate
  • doua linguri cacao
  • zahar dupa gust (depinde cit de dulce vrem sa fie)
  • lapte (suficient cit sa putem obtine o compozitie omogena pe care sa o putem intinde deasupra foii de aluat)
Acum, rasturnam aluatul pe masa de lucru, eu am presarat foarte putina faina, intindem cu sucitorul o foaie groasa cam de 2-3 mm, punem umplutura peste ea, apoi rulam pe sensul lungimii foii (incercam sa rulam cit mai usurel, eu recunosc ca l-am cam strins). Taiem cu un cutit foarte fin rulada obtinuta, in doua parti (tot pe lungime). Incercam sa impletim in asa fel ca partile taiate sa fie la suprafata. Cred ca ar fi iesit mai frumos cozonacelul daca as fi pus rahat sau o nuci, fara cacao care a inchis destul de mult compozitia la culoare... (tura viitoare asa voi face), dam forma de coronita, adica rotunda, asezam in tava tapetata cu hirtie de copt, daca dorim putem unge cu un pic de unt topit, eu nu am uns decit cu un pic de lapte, acoperim cu o folie si lasam la dospit timp de o ora, o ora jumatate, pina vedeti ca-si dubleaza volumul.
Intre timp, preincalzim cuptorul la 180-200 de grade (cred ca merge mai bine la 180°), bagam tava in cuptor pentru cca 20-25 de minute.
Daca dorim, cind scoatem din cuptor, putem unge cozonacul 4 linguri de zahar praf amestecate bine cu un albus, dar asta se poate face, doar atunci cind cozonacul este scos din cuptor.
Eu am presarat doar un pic de zahar praf.
Culoarea mai inchisa a cozonacului se datoreaza faptului, ca atunci cind l-am impletit, au iesit la suprafata marginile cu umplutura.
Sursa retetei, forumul italian cookaround.

24 de comentarii:

  1. Caspita che bello e goloso questo dolce..ne mangerei una bella fettina anche adesso per merenda ;))) baci!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce bine arata!Am sa-l incerc cu siguranta.Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  3. Stiu si metoda asta de a atia aluatul, insa nu am facut niciodata. Vreau sa zic ca ti-a iesit frumos tare de tot!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si eu l-am taiat cam cu frica, dar mi-a trecut, o sa fac si piine cu metoda asta, asa ma mai joc un pic...Pupici !

      Ștergere
  4. Nu am vazut un cozonac mai frumos impletit!De gust nu ma indoiesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, draguta ca intotdeauna... Pupici si week-end placut !

      Ștergere
  5. Superb arata.Mi-ai facut pofta.
    Te pup si-ti doresc weekend fain.

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte frumos ti-a iesit! Bravo si pupici cu lipici!

    RăspundețiȘtergere
  7. Foarte frumos e cozonacul tau impletit! mai ales ca mie imi plac mult toate chestiile impletite din aluat :)). pup si weekend frumos.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Timea, eu ma tot chinui sa fac piine impletita in 4 sau 6, dar cred ca trebuie sa iau niste fulare, ceva, ca sa exersez... Pupici !

      Ștergere
  8. Răspunsuri
    1. Alinutzika, ce faci iubita, nu te-am mai vazut de mult... tot nu ai rezolvat cu reactualizarea ?! Pupici si vin sa vad ce bunatati ai mai facut !

      Ștergere
  9. Foaaaarte frumos ti-a iesit!
    Pup Danielutza si o duminica faina!

    RăspundețiȘtergere
  10. Mama da ce fain l-ai făcut!Nu sunt prietena cu mielu,dar colac nu refuz chiar dacă sunt la dieta :)).pup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Paradis, eu ma imprietenesc aproape cu tot ce e comestibil, iar la domnul miel, nu renunt niciodata... Si eu incerc sa fac o specie de dieta, asa mai nedietetica... Pupici !

      Ștergere

Acest blog nu permite comentariile anonime si necivilizate !

Va multumesc !