joi, 3 martie 2011

Piine rusticala cu cartofi



He, heiii.... brutarie scrie pe usa de la bucataria mea... O alta saptamina, o alta reteta de piine.
Vazusem cam de multisor reteta asta de piine, bineinteles pe culinar, reteta prezentata de Pitt..., iar acum a venit rindul sa gust din ea, din piine nu din reteta. Piinita crocanta in exterior, frageda si pufoasa in interior, adica interior pentru cei care stau prost cu dantura. 

Ingrediente pentru doua piini mari:
* 680 g cartofi
* 4 lingurite sare
* 120 ml apa de la fierberea cartofilor calduta
* 1 lingura (de supa) plina cu drojdie uscata
* 2 linguri ulei de masline
* 665 g de faina alba tip 550 (eu am pus Manitoba)

Intii de toate spun ca am facut doar jumatate de portie, adica o piine ca sa vad daca reusesc sau nu. Imposibil sa nu reusesti sa faci o piine buna, buna. 
Trecem la preparat aluatul. Spalam bine si fierbem cartofii cu tot tu coaja impreuna cu jumatate din cantitatea de sare, pina vedem ca sint moi. Ii scoatem din apa, ii lasam la racit, ii curatim (optional, ca putem lasa si coaja, daca sint cartofi noi), ii strivim (eu cu aparatul de strivit usturoi). Masuram 120 ml de apa iar cind aceasta este calduta, punem drojdia in ea, pentru cinci minute. 
Punem cartofii striviti in cuva robotului (eu al mixerului pentru ca nu stiam daca merge cu masina de piine), adaugam dupa cele cinci minute drojdia cu tot cu apa, adaugam uleiul si amestecam pina se omogenizeaza bine ingredientele. Acum, adaugam faina, restul de sare si framintam la viteza mica timp de 3 minute, apoi la viteza mijlocie timp de 11 minute. La inceput vom avea un aluat tare si sfarimicios, care in timpul framintarii devine "elastic" si frumos. Dupa ce am terminat de framintam, acoperim vasul cu o folie transparenta (o punga in cazul meu, asa pun eu punga-n cap la recipientul cu aluat) si lasam in loc caldut si ferit de curentii de aer sa dospeasca timp de 35 de minute. Aluatul va creste, dar nu exagerat de mult, adica nu-si va dubla volumul. Impartim aluatul in doua bile, in cazul meu doar o bila. o aplatizam si incepem sa rulam aluatul spre noi, ultima bucatica o intindem un pic mai mult si presaram faina peste ea. 


Ii dam o forma cit de cit rotunda si punem piinea cu taiatura dedesubt, pe un prosop pe care am presarat faina, presaram inca un pic de faina deasupra si acoperim cu un prosop. 


Lasam la dospit din nou 35 de minute, timp in care dam drumul la cuptor la 190 de grade, lasam si tava de la aragaz sa se infierbinte.
Acum, scoatem tava de la aragaz, eu am presarat putina faina deasupra (tava trebuie sa fie intoarsa, adica cu "fundu-n sus") , intoarcem usurel piinea cu taietura in sus si o asezam pe tava.


Bagam piinea in cuptor, stropim peretii cuptorului cu apa si o lasam timp de 45 de minute (190 grade). La fiecare 8-10 minute am repetat stropitul cu apa. 
Scoatem piinea din cuptor o lasam sa se raceasca bine, apoi taiem si servim... eu am mincat o felie dolofana, fara nimic, asa doar ca sa simt gustul piinii, care parea ca era facuta in cuptor cu lemne. 

14 comentarii:

  1. Woww, ce painica frumoasa ti-a iesit...rumena si pufoasa ca iti vine sa o mananci asa, fara nimic altceva:)...

    pupici!

    RăspundețiȘtergere
  2. Arata super!!!
    Are o coaja ca as vrea sa infig dinti in ea!!!
    Iar miezul nu mai spun, cum spui tu, numai bun pentru cei fara dinti.
    Te pup.

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc, Violette ! Fara nimic am mincat-o si eu, asa... ca desert... Pupici !

    RăspundețiȘtergere
  4. Daniela, imi pare bine ca ai mai dat un semn de viata... Nu mai stiam nimic de tine... Pupici si multumesc de vizita !

    RăspundețiȘtergere
  5. Danie'...che bel panone...quanto mi piace..
    te lo copiero' di certo::bravissima!!
    baci
    Enza

    RăspundețiȘtergere
  6. Daniela,,,ce faina painica ai facut,,,,as servi o felie calda cu unt,,,,,mmmmm,,,,pupp si o seara faina!!!

    RăspundețiȘtergere
  7. Grazie, Enza ! E morbidissimo e buono... Bacione !

    RăspundețiȘtergere
  8. Mirela, ai dreptate ca merge cu unt... hmmm, feliuta calduta si untul sa intre bine in piine... Mi s-a facut foame... Pupici !

    RăspundețiȘtergere
  9. Am facut si eu reteta de paine si iese delicioasa.Eu nu stiam faza cu straopitul cuptorului sa iasa painea rumena.Si cand am vazut ce minunatie de paine a iesit si ce culoare frumoasa...sotul meu a zis sa-mi deschid brutarie:)

    RăspundețiȘtergere
  10. Am facut si eu reteta asta de paine si a iesit o paine rumena si gustoasa.Eu nu stiam de faza cu stropitul cuptorului cu apa si am ramas uimita de ce a iesit...ce noroc avem de net ca ne putem informa.
    Am auzit ca piatra de cuptor este foarte buna, tu folosesti asa ceva?

    RăspundețiȘtergere
  11. Anonim, sau mai bine spus, draga anonima... suna mai frumos... ma bucur ca ti-a placut piinita, eu sint mereu in cautare de noi retete si cind iese buna, zic ca sotul tau... deschid brutarie...

    RăspundețiȘtergere
  12. Ana, cred ca tot al tau e si comentariul de mai sus... nu sint sigura... N-am folosit piatra de cuptor, probabil ii da un gust de piine facuta in vatra...

    RăspundețiȘtergere

Acest blog nu permite comentariile anonime si necivilizate !

Va multumesc !