duminică, 23 martie 2014

Piine integrala/Pane integrale


La ricetta in italiano si trova in basso.

In aceasta luna la "Provocarea secreta", gazduita de Iulian,  blogul care mi-a fost destinat este Bucataria Elenei, un blog cu foarte multe retete interesante. N-am rezistat, cind am vazut aceasta piinita pufoasa si integrala pe deasupra...
Ingrediente necesare, cu modificarile facute de mine:

  • 300 g faina alba
  • 200 g faina Manitoba (puteti pune faina obisnuita ca nu-i nici o problema)
  • 250 g faina integrala
  • 400 ml lapte (Elena a spus 350 ml, dar depinde foarte mult de faina)
  • 75 g unt
  • 3 lingurite drojdie uscata (9 g)
  • 1 lingurita sare (13 g)
  • 1 lingura zahar (12 g)
  • 3 linguri ulei
  • 6 lingurite ulei pentru uns foile
Intr-un vas cernem faina, adaugam sarea, zaharul si drojdia si amestecam un pic ingredientele. Eu le-am pus pe toate in cuva masinii de piine, desi Elena spune sa framintam frumusel cu minutele (deh, eu am o minuta care ma cam supara, asa ca am profitat de ajutorul masinii de piine). Intr-o tigaita, topin untul, adaugam laptele rece, in acest fel compozitia devine calduta, adaugam peste faina si incepem framintarea. Am vazut ca aluatul era destul de tare, asa ca am mai adaugat 50 ml de lapte caldut. Am rasturnat aluatul pe masa de lucru, am pus cite in pic de ulei pe miine (din cele trei linguri) si am continuat framintarea, aluatul fiind destul de tarisor (mai gumos, cel putin asa era al meu), i-am mai dat din cind in cind cite un melesteu pe spate (citisem eu pe undeva, cit de bun iese aluatul daca-i "altoit" cu melesteul, nu glumesc, vorbesc foarte serios. Am pus aluatul intr-un vas, l-am acoperit cu o folie transparenta si l-am pus in cuptorul aragazului unde am lasat becul aprins. Avind in vedere, ca eu pun mai putina drojdie decit ar trebui, normal ca timpul pentru dospit se lungeste.
Cind vedem ca aluatul si-a dublat volumul, cu ajutorul unui cintar, sau chiar ochiometric, impartim aluatul in doua, apoi fiecare bucata in trei bucati egale. Fiecare bucata, o luam pe rind, intindem cu ajutorul sucitorului o foaie subtire, o ungem cu o lingurita de ulei, rulam strins aluatul, il punem deoparte si procedam la fel cu celelalte doua bucati. Piinea Elenei e mai micuta si mai grasuta, eu cum vreau sa fiu mai inalta si mai supla, am rulat/intins, spuneti-i cum vreti, fiecare rulou de aluat, adica l-am mai lungit o tira, abia apoi am impletit piinea. Facem la fel si cu cealalta bucata de aluat, adica formam din nou o piine, dupa procedeul de mai sus. 
Am pus piine in tava tapetata cu hirtie de copt, le-am acoperit din nou si le-am pus in cuptorul cu luminita aprinsa, pina si-au dublat volumul, adica vreo doua ore si ceva.
Am preincalzit cuptorul la 200 de grade, am uns piinitele cu lapte si am presarat mac, am coborit cuptorul la 180 de grade si am lasat piinitele timp de 35-40 de minute, depinde foarte mult de cuptor. Le scoatem din cuptor si le punem pe gratarul acoperit cu un prosop, ca sa se raceasca. 
Am obtinut doua piinite pufoase, pufoase si delicioase. O poza cu piinita rupta si pozata la lumina becului, iar cealalta cu feliutele taiate e facuta la lumina zilei, cam innourat ca ploua. 
Pofta buna sa aveti !



PANE INTEGRALE

Anche questo messe partecipo alla "Sfida segreta", e Iulian mi ha assegnato il blog di Elena. Non ho saputo resistere davanti alla ricetta di questo pane buono e morbido. 
Ingredienti:

  • 300 g di farina di grano
  • 200 g di farina Manitoba (va bene anche la farina normale)
  • 250 g di farina integrale
  • 400 ml di latte (dipende tanto dalla farina)
  • 75 g di burro
  • 3 cucchiaini lievito secco (9 g)
  • 1 cucchiaino sale (13 g)
  • 1 cucchiaio zucchero (12 g)
  • 3 cucchiai di olio
  • 6 cucchiaini di olio per quando facciamo il pane
L'impasto si puo' fare con le mane, oppure con la macchina del pane. Ho messo nella macchina la farina setacciata, il sale, lo zucchero, il lievito, poi ho mescolato un po' gli ingredienti. In un pentolino sciogliamo il burro, poi mettiamo il latte freddo, cosi tutto sarà tiepido. Aggiungiamo il latte alla farina ed incominciamo ad impastare. Ho ottenuto un impasto un po' come la plastilina. Sul piano di lavoro ho messo un po di olio (quelli tre cucchiai, un po alla volta) e ho incominciato ad impastare di nuovo, ogni tanto mi sono aiutata con il mattarello (avevo letto da qualche parte che aiuta tanto, non mi ricordo bene, ma comunque questa volta ho voluto "picchiare" l'impasto). Ho dato forma  di palla al impasto, l'ho messo in un vaso coperto con la foglia trasparente, e nel forno con la lucina accesa l'ho lasciato lievitare fino al raddoppio (ci vuole un po di tempo, perché ha poco lievito).
Trascorso questo tempo, mettiamo l'impasto sul piano di lavoro, l'ho dividiamo in due parti uguali (io mi sono aiutata con la bilancia), e ogni pezzo va diviso ancora in tre parti uguali. Stendiamo con il mattarello ogni pezzo, spalmiamo un cucchiaino di olio, poi facciamo un rullo stretto. Ho fatto cosi con tutti i tre pezzi, poi ho rullato ancora per allungare un po, poi con tutti tre ho formato la treccia. Facciamo cosi anche con l'altro pezzo del impasto. Dobbiamo ottenere due trecce. Mettiamo il pane nella teglia foderata di carta forno, e nel forno spento ma con la lucina accesa, l'ho lasciato lievitare per piu di due ore. 
Adesso, dobbiamo riscaldare il forno a 200 gradi, spennelliamo il pane con il latte, spolveriamo coi semi di papavero e quando mettiamo il pane nel forno, abbassiamo la temperatura a 180 gradi e dopo 35-40 minuti il pane sarà pronto.
Buon appetito ! 




12 comentarii:

  1. Tienen un aspecto delicioso e irresistible su pan y lindo también,abrazos

    RăspundețiȘtergere
  2. Extraordinar ti-a iesit, Dani! Cred ca a fost devorata instant!
    Te pup draga mea, o saptamana frumoasa iti doresc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult, Any ! Mai am o bucatica de piine, ca le-am dat cu masura, hi. hi... Dar sa stii ca ramine foarte, foarte molcuta, chiar si dupa doua zile. Pupici si o saptamina minunata sa ai *

      Ștergere
  3. Ce frumos a iesit! E o paine tare sanatoasa, bogata in fibre ;)

    RăspundețiȘtergere
  4. Mmmm ce painita frumoasa si pufoasa! Tare buuna!
    Pup :*

    RăspundețiȘtergere
  5. Perfecta, apetisanta, adevarata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E adevarata si perfecta, iar daca nu am exagerat si dupa trei zile, era la fel de pufoasa...

      Ștergere

Acest blog nu permite comentariile anonime si necivilizate !

Va multumesc !